زنان شاغل در شیفت شب در معرض خطر بیشتری برای دیابت نوع 2 قرار دارند

 8 دسامبر 2016- زنانی که الگوی کاری نامنظمی در شیفت شب و روز دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند. در مطالعه‌ی پرستاران در ایالات متحده مشخص گردید که ارتباطی بین شیفت‌های کاری دوره‌ای و ابتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد. در این مطالعه نزدیک به 178 هزار زن در طی دو دهه بعنوان بخشی از مطالعه ی دراز مدت سلامت پرستاران که همگی بین 42 تا 67 سال سن داشتند، شرکت داشتند. خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در پرستارانی که دارای شیفت کاری در بیش از یک دوره‌ی 20 ساله بودند، 58 درصد در مقایسه با پرستارانی که تنها در شیفت روز کار می‌کردند ،افزایش داشت.

 نویسنده‌ی ارشد این مطالعه، پرفسور Frank Hu استاد تغذیه و اپیدمیولوژی دانشکده‌ی بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد می‌گوید: این افزایش خطر، بسیار قابل توجه است و می‌تواند پیامدهای بهداشتی وسیعی بهمراه داشته باشد.

این تیم تحقیقاتی تصور می‌کند اختلال در الگوهای خواب و خوردن غذا به دلیل کار در شیفت شب می‌تواند منجر به اضافه وزن و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شود. تغییر ساعت طبیعی بدن همچنین می‌تواند تعادل در مقدار قند خون و انرژی را دچار تغییر و اختلال کند.

تحقیقات پیشین نشان داده‌ است که کمبود خواب یا اختلال در چرخه‌ی خواب طبیعی می تواند به مقاومت به انسولین و افزایش قندخون که هر دو از مشخصه‌های دیابت هستند، بیانجامد.

 در طول این مطالعه، افرادی که حداقل 3 شب در ماه همراه با شیفت‌های کاری روزانه به کار مشغول  بودند به عنوان شب کار در نظر گرفته شدند.

خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در یک بازه زمانی دو ساله برابر با 5 درصد و برای مدت 20 سال به میزان 58 درصد افزایش یافته بود، هنگامیکه تأثیر توده‌ی بدنی از این نتایج حذف گردید، این خطر به ترتیب به 3 درصد و 24 درصد تنزل یافت.

 پرفسور HUگفت: خطر کلی مرتبط با چرخش شیفت کاری احتمالا به دلیل ترکیبی از فاکتورهای بیولوژیکی است که ناشی از اختلال در رتیم شبانه‌ روزی و فاکتورهای خطر رفتاری و سایر عوامل است. این یافته‌ها  تا حد زیادی بر اساس نتایج  زنان پرستار سفید پوست حاصل شده است و درمجله‌ی PLoS Medicineمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/female-night-shift-workers-could-be-at-greater-type-2-diabetes-risk-96669549.html